divendres, 9 de maig del 2014

EL CURRÍCULUM


El currículum parla de tota la primària, a cicle inicial és molt específic, estem a un sistema d’immersió lingüística.
El nostre currículum es una mica limitat però podem usar-lo com a marc.

Idees claus:

- Les llengües, totes les llengües i en totes les seves dimensions, s’aprenen en l’ús social i que les necessitats pragmàtiques de comunicació són les que van orientant i afavorint l’assentament del codi.

-No es pot garantir l’aprenentatge ni amb l’ensenyament directe i explícit de les formes i normes, ni quan es fa component per component, com proposaven els enfocaments gramaticals, ni si s’aïlla cada llengua que s’aprèn.

-Ensenyament integrat de les llengües, que coordini els continguts que s’aprenen i les metodologies en les diferents situacions d’aula, a fi que les nenes i els nens avancin cap a l’assoliment d’una competència plurilingüe i intercultural.

- Recursos TIC: fent que el procés de lectura i escriptura esdevingui més col·laboratiu, interactiu i social.

-Avaluació: concebre-la fonamentalment com a activitat comunicativa que regula (i utoregula) els processos d’aprenentatge i ús de la llengua, a fi de potenciar el  desenvolupament de la competència plurilingüe i l’assoliment de l’autonomia de l’aprenentatge. En aquesta visió, l’avaluació forma part indestriable de l’estructura de les tasques de l’ensenyament i aprenentatge de llengües.
(Potser aniria bé canviar avaluació per anàlisi).

-Treballar els continguts escolars de manera més transversal i menys parcel·lada, que contemplin l’heterogeneïtat real de les aules

-Negociació permanent del que es fa i es diu a l’aula. L’activitat dialògica, la conversa entre les nenes i els nens i entre l’alumnat i el professorat ha d’impregnar totes les activitats d’ensenyament i aprenentatge. Potenciar espais de comunicació suficientment variats per a fer possible la seva adequació a tots els estils i característiques d’aprenentatge, afavoreixi que cada alumne i alumna arribi a ser cada vegada més autònom en el seu aprenentatge i, alhora, aprengui a treballar cooperativament. Organitzar el centre educatiu com un espai comunicat

-En els valors i actituds respecte de la llengua. Introduir l’obertura i sensibilitat envers la diversitat lingüística i cultural.

Currículum dividit en dimensions, comunicativa ( dividida en diferents habilitats, parlar i conversar, escoltar i comprendre, llegir i comprendre, escriure, coneixements del funcionament de la llengua i el seu aprenentatge), literària, i plurilingüe i intercultural.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada