dimecres, 30 d’abril del 2014

METODOLOGIES DE TREBALL A L'AULA


Al llibre de la Montserrat es presenten moltes maneres d'apropar-nos a la lectura i a l'escriptura a través  d'activitats diverses i dinàmiques, i sobretot motivadores pels nens i nenes ja que pareteixen de situacions reals.
Alguns exemples serien:
 - Llegir textos en veu alta, per tal d’incorporar hàbits de lectura i familiaritzar-los amb la mateixa. A més, és important fer reflexionar als infants sobre el procés d’escriptura i que activem la consciència metalingüística, per saber pensar sobre la llengua. Parlar sobre el que s’escriu, fa que l’alumne faci una revisió la qual li permet adonar-se dels errors i alhora incorporar hàbits. A través d’aquesta reflexió s’activa la consciència metalingüística dels alumnes (saber pensar sobre la llengua, desenvolupar la capacitat de raonar, justificar, entre d’altres aspectes).
 - Els cartells, La tria dels cartells com a material per ensenyar a llegir no ha estat casual, sinó que es tracta d’una tria molt encertada per treballar la lectura a primer de primària, ja que té poc text. Se’ns dubte, es tracta d’una activitat funcional, donat que el cartell té una implicació personal, és a dir, hi ha uns objectius de lectura. Els nens estan llegint el cartell perquè volen obtenir una informació que els permetrà realitzar una activitat. Amb aquest tipus d’activitat els alumnes van consolidant la lectura, i alhora els permet interpretar paraules noves, conèixer l’estructura d’un format de text, incentivar la inquietud per aprendre coses, etc.
 En tot això el paper de la mestra és clau, i no com a font de coneixement sinó com a motivadora i generadora de diàlegs i reflexions. És fonamental que el docent tingui present els coneixement previs del discent i adaptar-los al seu procés i necessitats. Les activitats proposades a l’aula han de ser dinàmiques i han d’estar contextualitzades i, alhora han d’estar estructurades. El docent ha de fer una planificació de l’activitat, tenint present els objectius que es pretenen assolir i les estratègies metodològiques que es portaran a terme.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada