dissabte, 29 de març del 2014

QUÈ IMPLICA LA LECTURA FUNCIONAL DE TEXTOS?


Què implica una lectura funcional de textos? Desxifrem la manera més adequada de dur-ho a terme.

    “Per arribar a automatitzar el reconeixement de les paraules s’ha de llegir molt; i per llegir molt cal que la lectura sigui una activitat atractiva i que comporti la comprensió”
E. Sánchez en “Comprensió i redacció de textos”
La lectura és molt present en el nostre dia a dia al llarg de la nostra vida, estem envoltats de missatges en codi,  diaris, anuncis, whatssap...és fonamental doncs aduirirs, desenvolupar i potenciar uns sèrie d'habilitats lectores des de ben petits per arribar a comprendre aquests missatges.
És important tenir clar que les fases de la lectura i l'escriptura no tenen perquè ser paral·leles, és a dir, un nen pot trobar-se en una fase diferent segons si es tracta de llegir o d'escriure. I com a futurs mestres és important saber e quina fase es troba per saber quines ajudes necessita i per saber que podem demanar sense que suposi un esforç massa gran, desmotivant així als nsotres alumnes.
L'evolució de les nostres habilitats lectores es pot classificar en tres fases: la fase logogràfica, l’alfabètica i l’ortogràfica. Més que res, les etapes serveixen per poder regular en quin moment del seu aprenentatge es troba el nen, i així, guiar-lo i poder adaptar el nostre ensenyament a les seves necessitats.


-1a fase: Logogràfica: en aquesta fase els nens imiten l'acte de l'adult i comencen a llegir aquelles paraules que coneixen i han vist en el seu dia a dia. Els infants no saben identificar la grafia però imiten l’acte de llegir de l’adult. En aquesta fase comencen a fer hipòtesis, no reconeixen les lletres però saben identificar-les.
No descodifiquen, ni llegeixen les grafies, però poden fer un reconeixement global de paraules, reconeixen un text escrit.
-2a fase: Alfabètica: En aquesta fase llegir és comprendre, però no llegeixen al 100%. En aquesta fase els nens no comprenen quan estan fent l’exercici de descodificar. Els infants ja associen so i grafia, comencen a saber oralitzar i descodificar. Podem dir que és la fase de la descodificació, ja que llegeixen però no comprenen, bàsicament descodifiquen grafies.
En aquesta fase prenen consciència de les grafies, desxifren i oralitzen.
-3a fase: Ortogràfica: En aquesta fase la lectura torna a ser un reconeixement global de configuracions escrites. En aquesta fase els infants ja fan un reconeixement global, no només hi ha una lectura alfabètica, sinó que també hi ha una comprensió del que llegeixen.
El nen integra els dos processos descodificació i comprensió, en moltes ocasions hi ha una descodificació inconscient sobretot en paraules conegudes. Es fa una descodificació quan es fa una lectura d’una paraula en llengua estrangera o bé, amb paraules no freqüents com per exemple, les del món de la jurisprudència.
 Un lector pot apropar-se a la lectura de dues maneres diferents:
- de manera fonològica,  fa una descodificació del text, desxifra, inverteix tot els seus esforços en sonoritzar i s'oblida de la comprensió.
- de manera global o lèxica, no fa una descodificació del text, sinó que desxifra les paraules desconegudes de manera global i davant un problema s'ajuda del context. Aquesta habilitat per reconèixer el significat de les paraules pel seu context és fonamental treballar-lo amb els nens petits, ja que d’aquesta manera, mentre aprenen a llegir, també aprenen a interpretar textos i fer hipòtesis. O sigui que si només donem als nens llistes de síl·labes, lletres i paraules soltes, això els hi dificultarà la lectura. Els hem d’ensenyar a llegir amb textos reals.
Si la lectura es fa a partir de la descodificació i no pas de la comprensió global del text, fem que la lectura sigui una cosa feixuga i, sovint, poc atractiva pels infants, afegint tot això a l'esforç que per a ells suposa llegir. És per això, que com a futurs docents, hem de saber escollir bons llibres i textos, motivar als alumnes a endinsar-se al món de la lectura, llibres que els motivin i interessin, textos reals, diaris, receptes... Acompanyant als nostres alumnes per tal de que comprenguin allò que llegeixen.
Possibles estratègies que com a futurs mestres caldria tenir en compte serien: dialogar sobre el text, fer-los adonar que hi ha elements que fan prediccions del que es llegirà (títol, imatges...), cerca de recursos per comprendre vocabulari (diccionari, rellegint, classificant per categories...), etc.
És important treballar a l’escola diferents tipus de topografies, durant l'etapa d'infantil a l'escola s'utilitza la lletra de pal, és més fàcil de fer i a l'hora de llegir és molt més visual. A CI s'introdueix la lletra lligada, una convenció escolar que serveix per fer bé la segmentació de les paraules. És per això, que no només hem d'introduir la lletra lligada, que és útil pel fer el pas de lletra de pal a un altra tipus de lletra, sinó que també s'ha de treballar amb lletra d'impremta, o altres tipografies.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada