diumenge, 23 de març del 2014

UNA BONA INTERVENCIÓ. FASES D'APRENENTATGE DE L'ESCRIPTURA


Com a futurs mestres és important saber en quina fase està cada infant, i no pas per etiquetar-lo, sinó per facilitar una intervenció ajustada a les necessitats de cada infant.
Lectura i escriptura demanen processos cognitius diferents, tot i està molt relacionades.
És molt complex dotar de sons a les lletres, la immersió fa molt, parlar, expressar-se, escriure sense saber... adquirir aquest sistema gràfic és molt complex.

 Fases d’aprenentatge ( desenvolupament evolutiu):
(no mètodes per a ensenyar a escriure, sino per quines fases passen els nens per adquirir aquests hàbits)

El nen inicia aquest aprenentatge des del moment que comença a interaccionar amb el món ple de codis, i ja comencen a adquirir estratègies de lectura i escriptura, quan comencen a fer sons a mode de resposta ja comencen a comunicar-se.

Primera fase, escriptures indiferenciades.
Ells escriuen, no relacionen so amb grafia però ells estan escrivint, imiten als adults i distingeixen entre escriure i dibuixar. Ja tenen consciència de que estan escrivint.
Escriptura serveix per designar.
Imiten i intenten reproduir l’acte d’escriptura, però els símbols que fan no segueixen cap convenció. Fan produccions gràfiques del tipus rodonetes, palets, ganxos i altres formes no icòniques.
Fan connexions i hipòtesis, per exemple, la paraula que sona més llarga, té més palets o rodones.

Segona fase escriptures diferenciades

Ja representen grafies convencionals. Comencen a saber representar grafies però no relacionen amb so. Incorporen les propietats formals de l’escriptura però no tenen valor fònic.
Comencen a percebre la linealitat, la separació i unió de paraules.
Fan hipòtesis de varietat externa e interna, el que fan és donar varietat a la paraula perquè saben que no poden haver per exemple 5 P, si no que combinen grafies, també són conscients de que 2 paraules diferents han de tenir grafies diferents. També saben que ha d'haver una quantitat mínima de caracters.

Fase tercera, escriptures sil·làbiques

Els nens abans de relacionar fonema amb grafia, representen paraules amb tantes lletres com síl·labes. Descobriment de relació entre escriptura i pauta sonora.
Dins d’aquesta fase està la quantitativa i la qualitativa, en la primera els nens per cada part que reconeixen a nivell oral li fan correspondre una grafia, a la qualitativa normalment posen les vocals, la part mes forta de la sil·laba, saben si no hi ha vocal no hi ha síl·laba.
Una grafia per síl·laba.
La ortografia no la tenim present.

Quarta fase, escriptures sil·làbic alfabètiques

Fase entremig, es reconeix perquè hi ha síl·labes en que ja posen mes d’una grafia, desglossen més els sons que la fase anterior. Dona la sensació a vegades de que s'hagin deixat lletres.
Aqui difícil parlar d’ortografia, potser puntualment.

Cinquena fase, escriptures alfabètiques

Correspondència so/grafia. Pot presentar problemes amb aquelles sil·labes que no rpesenten la estructura bàsica de consonant i vocal, és a dir, les síla·labes travades, les inverses i les complexes. Fins que s'arriba a generalitzar la relació entre fonema i grafia.
Escriuen tal com sona, ortografia natural ( per exemple, "k" en comptes de "ca")
Hi ha nens que incorporen ortografia arbitrària.
Podria no segmentar paraules i estar a aquesta fase.

Entre els 3 i 7 anys adquireixen el codi i no afecta el fet de que durant uns anys estigui molt a la sil·làbica. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada