Llegir no és només descodificar és comprendre un text escrit. Un nen pot
saber descodificar molt bé però no comprendre allò que llegeix. I d'aquí la
importància de potenciar l'hàbit lector perquè els alumnes esdevinguin bons
lectors i, sobretot, lectors crítics. Tot i saber això, molts “professionals”
de l’educació proposen activitats més relacionades amb la descodificació que
amb la comprensió.
Com es
planteja la comprensió lectora a l’aula?
Per poder
respondre a aquesta pregunta hem de saber que:
Llegir és un procés actiu, s’ha de construir el
significat del text interactuant amb ell, cada lector tindrà un significat en
funció dels coneixements previs i objectius als que s’enfronta. Llegir és
aconseguir un objectiu, llegim per algun motiu i aquest guia la nostra
lectura, i determina les estratègies que posem en marxa i el control de la
comprensió, ens adonem d’aquest control quan apareix algun obstacle a la
lectura, La interpretació que fem dels textos que llegim depèn de l’objectiu. Llegir
és un procés d’interacció, entre qui llegeix i el text, el lector ha de
fer-se seu el text, transformant els seus coneixements previs, parlem
d’informació visual ( text) i no visual
( lector). Per últim llegir és implicar-se en un procés de predicció i
interferència contínua, els coneixements propis, els nostres interessos i
propòsits crearan una idea en nosaltres, hipòtesi, que refusarem i verificarem
llegint i crearem noves hipòtesis.
Tot i saber
això, encara la tipologia de preguntes més habitual i que més abunda als llibres de text
són les preguntes lineals sense la necessitat que el nen comprengui allò que ha
llegit. És a dir, sense haver de reflexionar sobre allò llegit el nen pot respondre
les qüestions perquè aquestes apareixen al text i, per tant, només cal que es
preocupi per buscar-les al text i respondre-les. Aquest tipus de preguntes no
ajuden a la comprensió lectora ni tampoc ens permeten interpretar missatges i,
per tant, la lectura no té cap sentit.
Hem de plantejar preguntes que busquin una visió
global, on llegir no és només un procés cognitiu de descodificar paraula per
paraula, sinó més entendre tot el que inclou aquesta acció i on hem de tenir
cura del context, la motivació i la relació que es crea entre lector i text.
Els lectors creem una relació totalment personal amb el que llegim i això
afectarà la nostra visió pròpia d'un mateix text, on òbviament, influirà el
nostre bagatge cultural o les nostres creences, el nostre coneixement del món. Darrera un missatge
sempre s'hi amaga una ideologia i cal que el nen sigui capaç d'inferir en allò
que l'autor vol transmetre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada