dissabte, 5 d’abril del 2014

COM ES PLANTEJA LA LECTURA A L'AULA?

Llegir no és només descodificar és comprendre un text escrit. Un nen pot saber descodificar molt bé però no comprendre allò que llegeix. I d'aquí la importància de potenciar l'hàbit lector perquè els alumnes esdevinguin bons lectors i, sobretot, lectors crítics. Tot i saber això, molts “professionals” de l’educació proposen activitats més relacionades amb la descodificació que amb la comprensió.
Com es planteja la comprensió lectora a l’aula?
Per poder respondre a aquesta pregunta hem de saber que:
Llegir és un procés actiu, s’ha de construir el significat del text interactuant amb ell, cada lector tindrà un significat en funció dels coneixements previs i objectius als que s’enfronta. Llegir és aconseguir un objectiu, llegim per algun motiu i aquest guia la nostra lectura, i determina les estratègies que posem en marxa i el control de la comprensió, ens adonem d’aquest control quan apareix algun obstacle a la lectura, La interpretació que fem dels textos que llegim depèn de l’objectiu. Llegir és un procés d’interacció, entre qui llegeix i el text, el lector ha de fer-se seu el text, transformant els seus coneixements previs, parlem d’informació visual ( text)  i no visual ( lector). Per últim llegir és implicar-se en un procés de predicció i interferència contínua, els coneixements propis, els nostres interessos i propòsits crearan una idea en nosaltres, hipòtesi, que refusarem i verificarem llegint i crearem noves hipòtesis.
Tot i saber això, encara la tipologia de preguntes més habitual i que més abunda als llibres de text són les preguntes lineals sense la necessitat que el nen comprengui allò que ha llegit. És a dir, sense haver de reflexionar sobre allò llegit el nen pot respondre les qüestions perquè aquestes apareixen al text i, per tant, només cal que es preocupi per buscar-les al text i respondre-les. Aquest tipus de preguntes no ajuden a la comprensió lectora ni tampoc ens permeten interpretar missatges i, per tant, la lectura no té cap sentit.
Hem de plantejar preguntes que busquin una visió global, on llegir no és només un procés cognitiu de descodificar paraula per paraula, sinó més entendre tot el que inclou aquesta acció i on hem de tenir cura del context, la motivació i la relació que es crea entre lector i text. Els lectors creem una relació totalment personal amb el que llegim i això afectarà la nostra visió pròpia d'un mateix text, on òbviament, influirà el nostre bagatge cultural o les nostres creences, el nostre coneixement del món. Darrera un missatge sempre s'hi amaga una ideologia i cal que el nen sigui capaç d'inferir en allò que l'autor vol transmetre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada