Escriure és un
procés en el qual es produeix un text escrit significatiu. També tindrem en
compte altres aspectes.
Per exemple, fem aquests dos textos:
Breu resum de la classe
Breu paràgraf de les
reflexions que en traiem del que hem fet a la primera part de la classe.
Hi ha diferencia entre
el primer text i el segon, he fet us de diferents habilitats. En un resum s’ha
de recollir allò més essencial del que s’ha tractat a classe, una selecció des
d’allò més rellevant, i en el segon text també s’havia de recuperar però també
calia reflexionar, un altre tipus d’activitat cognitiva.
Això fa evident que
escriure compren moltes coses, depèn del destinatari, del gènere discursiu...
Escriptura per dir el
coneixement i escriptura per transmetre el coneixement, la primera, el cas del resum, com a
escriptors no aportem coneixement sinó recollim, triar, endreçar...., es basa
en conèixer el codi...
Escriure és el procés mitjançant
el qual es produeix un text escrit significatiu. No és reproduir lletres,
tampoc no es transmetre la parla, inclou per una banda propietats formals
( caràcters, convencions grafiqus, ortografia) i les propietats instrumentals
( objectius, situació comunicativa....)
Atendre aquests dos
aspectes des del inici ajuda als nens a aprendre a escriure, de la mateixa
manera atendre des del inici la descodificació més comprensió i interpretació
ajuda a escriure de manera més ràpida.
Escriure un procés, que
inclou no només redactar/ textualitzar (construcció trama textual), sino
planificar prèviament ( idees, organitzacions, formular objectius...) i
revisió, al final o durant ( llegir i refer), aquestes 3 fases s’han
d’incorporar al coneixement de la lectura, i no són lineals.
Si perdem la situació de
comunicació és molt més difícil escriure, la copia no és escriure. Situació
comunicactiva, destinatari, emissor i finalitat.
Si estem d’acord que
escriure és produir un text amb sentit
perquè es dedica tant i tant temps a les aules a identificar lletres,
fer exercicis de cal·ligrafia, de còpia i de dictat?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada